donderdag 22 december 2016

Een kort filmpje over het initiatie-lesje Frans!

Tijdens mijn stage deed ik ook iets helemaal anders. Ik ging op bezoek in de klas van de peuters. Juf Carine deed een Frans initiatie-lesje met hen. Het lesje ging rond enkele dieren. De peuters vonden dit enorm leuk! Bekijk zeker het (korte) filmpje!




dinsdag 6 december 2016

JClic puzzel + memorie

Beste ouders en spiekpietjes

Tijdens mijn opleiding kleuteronderwijs leerde ik werken met enkele nieuwe programma's die praktisch toepasbaar zijn in de kleuterklas. Een voorbeeld van zo'n programma is JClic. Met JClic kan je gemakkelijk leerrijke spelletjes maken voor de kinderen. Dit kunnen puzzels, associaties, memories, geluidenmemories, rekenoefeningen, ... zijn. JClic biedt tal van mogelijkheden. 

Ik heb voor mijn stage een puzzel en een memorie in JClic gemaakt binnen het BC. Sint & Piet. Deze heb ik aangeboden in de computerhoek! De kleuters deden dit enorm graag en daarom wil ik mijn spelletjes met jullie delen! 

Maar om mijn spelletjes te openen moet je eerst JClic downloaden. 
Wanneer je zelf spelletjes wilt ontwerpen of maken moet je JClic Author downloaden. Dit kan je doen door hier te klikken. 

Klik hier om de puzzel en memorie te downloaden! 

Veel spelplezier!



Een interactieve PowerPoint

Klik telkens op de dia en kijk wat er gebeurt!




zaterdag 3 december 2016

dinsdag 29 november 2016

Een beetje uitleg over het BC. Sint en Piet

Beste ouders en spiekpietjes

Tijdens mijn stageperiode heb ik het BC. Sint en Piet gedurende 2 weken uitgewerkt. Het BC. werd ingeleid met een onverwacht cadeautje dat in de klas lag. Wie zou dat gebracht hebben? Durven we het openmaken? Natuurlijk! Er moesten enkele opdrachten uitgevoerd worden vooraleer we zagen dat er een boek in het cadeautje zat. Een boek waarin wij mooie tekeningen konden maken voor de Sint. 

De andere dagen werkten we rond de kledij van Sint en Piet, we maakten mooie pietenmutsen, leerden een dansje aan voor het grootouderfeest! Oh ja, dat weten jullie nog niet! De Sint kwam op bezoek in onze klas en daarna was het grootouderfeest. Tijdens het feest moesten we dansen en zingen voor de Sint en als kers op de taart kwamen onze grootouders kijken! We moesten dus heel veel oefenen!

Doorheen de week speelden we met speelgoed dat de kleuters hadden meegebracht van thuis, we proefden het snoepgoed van de Sint en maakten zelf ook lekkere, gezonde snoepjes voor de Sint. 

De tweede week begonnen we aan ons verlanglijstje! Wat zouden de kleuters graag krijgen van de Sint? Wanneer onze briefjes klaar waren, zetten we allemaal samen onze schoen en dan was het enkel nog aftellen naar de komst van de Sint en de pieten!